JEJAK KASIH


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

2 comments:

galohBi said...
This comment has been removed by the author.
galohBi said...

NASIHAT SEORANG BAPA (LUQMAN ALHAKIM) KEPADA ANAKNYA...

lUQMAN ALHAKIM BERKATA KEPADA ANAKNYA PADA WAKTU MEMBERI NASIHAT :
" WAHAI ANAKKU ! APABILA PERUTMU PENUH MAKANAN (KENYANG) MAKA MATILAH FIKIRAN DAN HIKMAH KEBIJAKSANAANMU, SEMUA ANGGOTA BADAN MALAS BERBUAT IBADAH DAN HILANGLAH KEBERSIHAN HATI DAN KEHALUSANNYA DIMANA DENGAN HATI YANG BERSIH DAN HALUS AKAN TERCAPAI KENIKMATAN BERMUNAJAT (MENGHADAP ALLAH) DAN MANAFA'AT BERZIKIR (MENGINGATI ALLAH)
WAHAI ANAKKU !
Jika di waktu kecil engkau rajin belajar dan tekunmenuntut ilmu sebanyak-banyaknya, tentu kelak pada waktu dewasa atau hari tua akan memetik buahnya yang engkau dapat nanti.
Wahai anakku..!
Ikutilah dalam iring-iringan menghantar jenazah dan janganlah pada yang sama kau memelih dalam jamuan perkahwinan. Kerana mengikuti menghantar jenazah itu akan dapat mengingati akan hari kesudahan hidupmu didunia yang fana ini, sedangkan jamua majlis perkahwinan akan membangkitkan nafsu berahimu dan senang akan kehidupan dunia belaka.
Wahai anakku...!
Aku pernah memikul batu batu besar dan mengangkat besi yang berat-berat, akan tetapi aku tidak pernah merasakan sesuat yang lebih berat daripada tenaga yang buruk perangai. Aku sudah pernah merasa kelazatan semua makanan dan yang pahit akan tetapi aku belum pernah merasakan sesuatu yang lebih pahit dari kemiskinan dan kehinaan. Dan aku sudah pernah menderita dalam macam-macam kesusahan dan kepayahan, akan,akan tetapi belum pernah aku mengalami penderitaan yang lebih susah dan lebih payah dari pada menanggung hutang.

Post a Comment

Mengenai blog

Blog ini dihasilkan untuk memaparkan hasil karya puisi yang baik . Ianya dihasilkan sendiri . Sebarang komen dan respon anda dialu-alukan.